Forførelse – at overtale en person til at give efter for dine intentioner – er ikke kun noget, der bruges i jagten på en romantisk partner.
At kunne påvirke andre er måden, hvorpå vi får jobs og forfremmelser, vinder forhandlinger, sælger produkter og opnår anerkendelse.
I “The Art of Seduction” beskriver Robert Greene en række taktikker og strategier, der kan anvendes for at påvirke og forføre andre. Her er hovedpointerne:
- Vælg den rette målgruppe.
Din målgruppe bør være nogen, “som du kan udfylde et tomrum for,” siger Greene. Forsøg ikke at få mest muligt ud af dem, der er for ivrige efter at behage dig, da de normalt søger noget til gengæld; find i stedet dem, der giver subtile hints, som f.eks. generthed i din nærhed, at de er åbne for din indflydelse.
- Skab en falsk tryghed – nærm dig indirekte.
Hvis du ønsker at indlede et forhold til nogen, der vil være værdifuld for dig, risikerer du at få dem til at hæve deres parader, hvis du henvender dig direkte og straks beder om noget. Før du fremsætter et forslag, skal du kontakte dem via en tredje part eller udvikle et neutralt eller venligt forhold, før du gør det til en forretning.
- Send blandede signaler.
Når du har nogen på krogen, skal du give dig selv en aura af mystik for at holde deres interesse. Afslør ikke for meget om din baggrund eller dine intentioner.
- Fremstå som et ønskværdigt objekt.
Du skal ikke gøre dig selv til grin, men heller ikke være ydmyg, når du forsøger at vinde nogen over. Vis dine vigtigste forbindelser og succeser frem.
- Skab et behov – skab angst og utilfredshed.
Folk kan ikke forføres, hvis de er tilfredse. Sælg dig selv ved at illustrere måder, hvorpå den anden part mangler noget, og afslør derefter, hvordan du kan afhjælpe denne mangel.
- Mestre kunsten at antyde.
Hvis du er for direkte med dem, du forsøger at påvirke, kan du skræmme dem væk eller endda vende dem imod dig. Den bedste måde at få folk til at arbejde i din favør på, siger Greene, er ved subtilt at komme med antydninger over tid uden at afsløre dine sande intentioner. På den måde kan du få din målgruppe til at tro, at de handler på deres egen initiativ.
- Indgå i deres ånd.
Hvis du prøver at ændre folks sind, skal du først spille efter deres regler. Begynd med at blive et spejl, og de vil åbne op for dig.
- Skab fristelse.
Find ud af, hvad din målgruppes svaghed er, og spil på den. Find et ideal, som denne person forsøger at realisere “og antyd, at du kan lede dem til det,” skriver Greene.
- Hold dem i spænding.
Øjeblikket, hvor folk tror, de ved, hvad de kan forvente af dig, er, når dit greb om dem er brudt. Hold deres interesse ved at give dem en lejlighedsvis overraskelse.
- Brug ordenes magt.
Hvis du f.eks. holder en præsentation, skal du få publikum på din side ved at fortælle dem, hvad de vil høre. Gør dit argument overbevisende ved at gøre det underholdende.
- Vær opmærksom på detaljer.
Frist din målgruppe ved at få nøje overvejede beslutninger til at se ubesværede ud.
- Gør din tilstedeværelse poetisk.
Du vil ikke vinde folk over, hvis du er en nagende konstant i deres liv. Forbind dig selv med behagelige oplevelser, så din målgruppe savner dig, når du er væk.
- Afvæbne gennem strategisk svaghed og sårbarhed.
I stedet for at overmande din målgruppe, skal du sætte dit ego til side og kommunikere, hvordan den anden side er i en dominerende position, selvom det ikke er helt sandt.
- Forvirr ønsket og virkeligheden – den perfekte illusion.
“Husk: folk vil tro på det ekstraordinære,” skriver Greene. Gør det, du forsøger at sælge, dramatisk, men samtidig rodfæstet i virkeligheden.
- Isolér målet.
Folk er mest sårbare, når de er afskåret fra alt omkring dem. Få andre til at føle, at de er den eneste person, der betyder noget.
- Bevis dit værd.
Hvis din målgruppe begynder at blive usikker og trækker sig tilbage fra dig, skal du demonstrere din værdi ved at gå ud af din måde for at hjælpe ham eller hende på en eller anden måde.
- Fremkald en regression.
Dine målgrupper vil have haft lignende forhold, der fungerede godt for dem. Find ud af, hvad de bedst kunne lide ved disse tidligere oplevelser, og gør ting for at fremkalde minder om dem.
- Fremkald det grænseoverskridende og forbudte.
Selv de mest renskårne mennesker har en nysgerrighed for det forbudte. Du behøver ikke gøre noget forkert for at få den anden side til at føle, at de arbejder i et grænseområde – det kan være så simpelt som at antyde, at en aftale, du tilbyder, er så god, at den er uden fortilfælde og skal holdes hemmelig.
- Brug åndelige lokkemidler.
Du risikerer at devaluere dine ord, hvis de alle fører til et enkelt mål, hvad enten det er at få et job eller sælge et produkt. Suppler dem med moralske idealer, der får dit mål til at virke vigtigere, end det er.
- Bland fornøjelse med smerte.
Undgå at være for høflig med din målgruppe, hvilket kan have den utilsigtede konsekvens at få dig til at virke uoprigtig og usikker. Bland komplimenterende sprog med ligefrem, direkte indsigt.
- Giv dem plads.
Når den anden side er på din side, men er blevet vant til dig, skal du genskabe interessen ved at tage et skridt tilbage og lade dem jage dig.
- Brug fysiske lokkemidler.
Hold din målgruppe fokuseret på dig ved at gøre dig selv så attraktiv som muligt, klæde dig pænt, smile og tale med selvtillid.
- Mestre kunsten af det dristige træk.
Når din målgruppe har demonstreret, at han eller hun bestemt er interesseret i dig, skal du foretage et sidste offensivt træk og erklære dit tilsigtede mål. Afslut med en naturlig, dristig afslutning i stedet for akavet eller tøvende at undgå, hvad du virkelig ønsker, siger Greene.
- Pas på eftervirkningerne.
Når du har haft succes med din forførelse, skal du anvende variationer af ovenstående taktikker i visse grader for at forhindre, at den anden side tager dig for givet og gør dig overflødig.
I virkeligheden er pointerne ikke meget ulig dem en narcissist eller ligefrem psykopat benytter. Det er derfor virkelig godt at kende dem, så du ikke bliver det næste offer.